اسكريبت حلم بعيد بقلم/منه الغريب

_يبنتي انتي هبله قال دكتورة قلب مفتوح قال

.. لي بتقولي كده ان شاء الله هجيب مجموع كويس وهدخل طب بشرى واتخصص دكتورة قلب مفتوح

_يحببتي سيبي الكلام ده ل ساره بنت أكبر محامي ف اسكندريه م انتي باباكي حتةة مندوب ويدوب عل قدكو كمان هيصرف عليكي منين

.. بس دا حلمي ي هنا ونا هفضل وراه

_ده عشم ابليس ف الجنه بق ي نور

« اسمي.. نور أحمد.. تالته ثانوي عام.. نفسي اوي ف طب بشرى..واتخصص جراحة قلب مفتوح.. بابا مندوب يدوب عل حلنا عل قدنا.. هنا صديقتي.. دايماََ بتغير مني لاني طموحه عنها شويه»

_صباح الخير يبابا

.. صباح النور عل عيون أجمل نور

_حبيبي يبو نور

.. صاحيه من أمتي كده ي نور

_صحيت الفجر صليت وقعدت ازاكر شويه بقي ي بابا هانت وداخله عل الامتحانات ادعيلي بق

.. بالتوفيق ليكي يبنتي ولل زيك

_تسلم يبو نور

.. يلا هنزل الشغل بق ابقى خلي بالك من روحك

_ف رعاية الله يبابا

(بعد ما بابا خرج خدت كُتابت الفيزياء والأحياء وكلْــــــ عاده نزلت قعدت شويه عل البحر ونا بندن الصبح.. شط اسكندرية ي شط الهوا)


شخص من ورايا=رُحنا اسكندرية رمانا الهوى

                           يا دنيا هنيّة وليالي رضيّة

                          أحملها بعينيّ شط اسكندرية 


نور بتحرك ايدها مع الهوا = البحر ورياحو والفلك الغريب 

                                  يحملها جراحو يرحل ف المغيب


نور بتتمايل والشخص معاها وبيغنو = يتمهل شويه

                                                    ويتودع شويه 

                            وتعانق الميّه شط اسكندريه

نور ب ابتسامه بينت الغمازه= الله  .. صوتك جميل 

الشخص ب ابتسامه = ونتي ضحكتك وصوتك أجمل

نور بكسوف =شكراََ بجد

الشخص=ونتي بقى بتعملي اي هنا ي ستي 

              انا باجي ف الكافيه ده بقالي حداشر شهر وكل اسبوع بشوفك قاعده نفس القعده دي مزهقتيش

نور=لاء مستحيل ازهق وبعدين م. شايف الكتب دي

الشخص=ايوه منا ممكن اقعد زيك كده ومعايا نفس الكتب دي بس ابيع ترمس

نور بصت ب استغراب= ترمس! ابيع ترمس

الشخص=بهزر دا نفس كتابي يبنتي

نور بستغراب=اه عل كده بق انت خدت الثانويه ف. كم سنه

الشخص=بتعرفي تعدي لكام

نور=بجد؟ 

الشخص =ايوة اماال.. وأي إلى خلاكي قاعده نفس القاعده من حداشر شهر ومزهقتيش؟ 

نور ب ابتسامه هاديه =ولا عمري هزهقت ولا همل

الشخص =ودا اي الصبر ده 

نور=لأن عندي حلم ولازم أسعى واتعب عشان يتحقق عمرها مجت عل طبق من فضه 

الشخص=ويتري اي حلمك 

نور ب عيون بتلمع =ابقى دكتورة طب بشري

واتخصص جراحة قلب مفتوح وافرح ابويا وامي واتشرف ب ابويا قدام الناس واخليه تاج كده الناس تشاور عليه 

الشخص = ابوكي عمل اي عشان تتمني كده؟ 

نور=عاوزه اوصل رساله للمجتمع أن اي حد ممكن يتخصص قلب مفتوح مش لازم إلى يتخصص ساره بنت أكبر محامي ف البلد أو ميرنا بنت العميد عماد أو أمجد ابن المُعيد عادل..   عادي ممكن نور أحمد بنت المندوب إلى بيجري عل اكل عيشو إلى بيشقي عشان خاطر بنتو تبقى ف يوم دكتورة قلب مفتوح ونا هسبت ده 

الشخص=هعرفك ب نفسي (دكتور يوسف السيد الأول عل الدفعه معيد ف  كلية الطب تخصص جراحه وبعد محضر هتخصص قلب مفتوح ابويا صاحب أكبر كشك عل ناصية الشارع كنت هنا من أربع سنين ماسك نفس الكتب وبقول نفس الاغنيه وجي النهارده اقولك بكره هتوصلي) 

نور بدموع= ايوة هوصل بجد 

.. هتوصلي بحق دموعك هتوصلي بحق كل واحد أحبط فيكي 

_ايوه احبطوني جامد 

.. متسمعيش لكلام حد حطي هدفك قدامك واسعى لي

_ايوه مدا إلى بيحصل 

.. بالتوفيق ان شاء الله.. اه بقولك هنتقابل تاني؟ 

_هنتقابل اكيد 

.. بس المره الجايه لما اقبلك الاقي جايه ومحققه حلمك 

_دا اكيد ان شاء الله 

.. متتوتريش من الامتحان متخافيش حلي بقلب جامد لو خفتي تعبك هيضيع عل الفاضي 

نور بدموع=بس انا خايفه جداََ 

.. حاولي تطمني نفسك وحطي حلمك قدام عنيكي خليكي فاكره أن بينك وبين حلمك خطوه واحده لتعدي.. لتقعي 

نور بتمسح دموعها زي الاطفال=ده اكيد بيني وبين حلمي خطوه 

.. تعالي اوصلك شويه 

_يلا.. 

*ف الطريق*

.. ورد احمر و شوكولاته عشان الأموره ي حاج 

*احل ورده واحلى شوكولاته عشان الأموره 

.. تسلم يحج.. قال قولي ي أموره اسمك اي 

_نور الأموره 

.. لاء دي أجمل نور دي ولا اي 

_ايوه عارفه 

.. بطلي لعب ف الطابلوه 

_هسكت حاضر 

.. خلاص العبي ينونو

_لاء خلاص عاوزه ازاكر شويه لأن اليوم ضاع 

.. لاء قدامك وقت.. استغلي كل دقيقه وكل ساعه اوعي تفوتي وقت هانت كلها شهر وتوصلي 

_والله نا بعمل كده بس حضرتك إلى معطلني النهارده 

.. يستي انا غلطان روحي شوفي مزاكرتك وشدي عل نفسك جامد اليومين دول 

_بهزااار يحاااج. 

.. كلي كويس 

_حاضر 

.. متزعليش عشان أعصابك 

_حاضر 

.. اى حاضر حاضر بغبغان بيردد الكلام؟ 

_انا عندي بغبغان غلباوي بنص لسان بيردد الكلام زي التلميذ الشاطر إلى بيزاكر للامتحان 

.. شاطره رددي بقى إلى ف الكتب 

_اسألني كده ف اي نظريه موجوده لأي عالم فزياء 

.. انا والله مافاكر غير نظرية انعكاس الضوء 

_ اه دي بقي انا مزكرتهاش 

.. طب زاكريها بقى لأنها جايه ف الامتحان 

_انا بقول كده برضو 


.. متفوتيش حاجه ف الكتاب 

_بعمل كده 

.. فوتي نظرية انعكاس الضوء

_هروح البيت وهزاكرها 

.. شاطره 

_هنزل انا بقى هنا 

.. ف رعاية الله 

_هتقابل تاني؟ 

.. ان شاء الله 

________________________

(عدي اليوم ده.. اليوم إلى كلو كان تحفيز.. اليوم إلى صحي فيا عزيمه كنت فقدتها.. اليوم إلى رجع فيا شغف اول السنه.. وعدي شهر الامتحانات بالحلو إلى فيه والوحش إلى فيه برضو.. كنت دايماََ كل يوم بروح اقعد ف نفس المكان وادندن نفس الاغنيه كنت كل يوم عل امل ان اشوف يوسف فيه.. وكنت قاعده فيوم ك العاده بسمع نشرة الراديو عشان ابقى اسمع اسماء الأوائل على الجمهوريه ولقيتهم بيزيعو الأسماء ف اليوم ده.. الطالبه ***. *****   ***** 

و الطالبه *******

والطالب*******

والطالبه.. نور أحمد جاسر حاصله عل المركز التالت مكرر 

ف الوقت ده لقيت ماما جت تحضني وبتعيط وبابا جه من الشغل عليا وفرحان بيا والجيران جت ومعاهم الساقع والناس اتلمت عليا فرحانين بيا.. بس ف الوقت ده انا الي كنت حزينه اوي حزينه عل حالي حزينه عل فراق هنا ليا حزين أن اكتر شخص اتمنيت يبقى معايا مش موجود. 

_ها ينور مبروك يبنتي 

.. الله يبارك فيك يبابا 

_ناويه عل اي كده ان شاء الله 

.. عل طب طبعاََ 

_بس احنا مش قد الطب يبنتي 

.. لاء انا قدو ي بابا ونت قد ده مش معقول بعد دا كلو وم هقدر اوصل أن شاء الله ربنا معاك ومعايا ويعينك عل إلى جي يبابا 

_بالتوفيق ونا معاكِ يبنتي

.. بجد يبابا هدخل طب 

_طبعاََ وهتبقي احسن دكتوره 

بعد اربع سنين.. 

_قومي ينور عشان الحفله 

.. حفلة اي يبابا

_حفلة لتتخصص بتاعك

.. ايوه يلا قايمه اهو 

_البس اي ف الحفله ينور بدله ولا الجلبيه 

.. انت اي حاجه بتلبسها بتزينها يأغلى اب ف الدنيا 

_طب يلا قومي 

.. يلا 

"ليٌس كُل رجْل كـ ابّ.. وليس كُل أبٰ كـَ ابيِ" 

_الله يبابا محضرتش حفله زي دي قبل كده 

.. ولا انا والله يبنتي 

_شوف يبو نور بنتك هتبقى احسن دكتوره 

.. لا احسن البنات واحسن دكتوره واجمل حد ف الدينا 

_متجيب ايدك يراجل ابوسها ودماغك كمان تعالو يناس شوفو ابو نور 

.. خلاص خلاص احنا م ف البيت هنا 

_طب والله المكان ده احسن من البيت قال بقولك يبابا ابقى ادفني هنا

.. بعد الشر عنك يبا وبعدين المكان ده مش مقامك برضو عشان تندفني فيه 

_بقول كده برضو 

.. نبقى نعملك الفرح هنا حلو 

_خلاص لا ده ولا ده 

.. اتقمصي بقى 

_يحاااج ده نا بهزر 

*الدكتوره نور أحمد جاسر 

.. بينادو عليكي 

_تعالى معايا 

*الدكتوره نور أحمد جاسر 

.. اتحركي بينادو عليكي يبنتي 

_تعالى معايا ونبي يبابا 

*الدكتوره نور أحمد جاسر الحاصله عل امتياز ف مادة الاناتمومي والفسيولجي والبار الحاصله عل المركز الأول ف الدفعه ب تقدير 99%

نور بدموع=بالله لتطلع معايا يبابا ونا بتكرم 

ابو نور حضنها وخدها ف ايدو =فرحان اوي ينور 

نور بدموع=انا اكتر ي ابي 

ابو نور مسح دموعها وباس دمغها =الف مبروك يبنتي 

نور بفرحه باينه ف عنيها =الله يبارك فيك يبابا 


_مبروك ينور 

... ؟

_مبروك بقولك 

..! 

_خلاص مبروك يعمي 

** الله يبارك فيك يبني 

_والله حضرتك نور بنتك دي ونعم تسلم تربيتك 

** ده من زوقك يبني 

_بس دي الحقيقه بجد 

** تسلملي يبني والله 

_ بس ممكن طلب 

**طبعاََ اتفضل 

_يشرفني اني اطلب ايد  نور للجواز 

**والله انا اكتر بس انا لسه لعند دلوقت معرفش انت مين 

_انا دكتور يوسف السيد 

ابو نور بصدمه= انت دكتور يوسف إلى نور بتحكيلي عنو بقلها خمس سنين لدرجة اني فكرت ان ده شخص من اوهمها 

_ متتكلمي ينور

نور بدموع مغرقه وشها=..! 

_الف مبروك ينور بقولك 

ابو نور مسح دموعها = يوسف جه ينور 

نور بعياط ودفنت وشها ف حضن ابوها = مش مصدقه يبابا

ابو نور بيلمس عل دمغها =لاء صدقي يوسف هنا 

_نا يوسف ي نور انا الي كنت بدندن معاكي شط اسكندريه ونا إلى جبتلك ورد احمر وشوكلاته نا دكتور  يوسف إلى ابويا صاحب أكبر كشك عل ناصية الشارع انا الي قولتلك متستسلميش ونا إلى قولتلك هنتقابل تاني لما تحققي حلمك اديني يستي جيت بعد ما فعلاََ حققتي حلمك ي اجمل دكتوره شفتها عنيه 

نور بصوت مش مسموع ل بوها=ينفع احضنو يبابا 

ابو نور=ي شيخه احترمي اني موجود 

نور=منا بستاذن منك يبابا الأول 

يوسف=عن ازنك يعمي اطلب بقى المأذون 

نور=نا مش موافقه 

يوسف ب استغراب=إلى هو ازاي؟.. بالله ما هسيبك ابداََ تعالى 

لتترمي نور ف حضن يوسف لتقول بعياط = وحشتني وحشتني اوي كمان 

يوسف بيمسح عل دمغها =ونا ربنا إلى يعلم ازاي تعبت عشان اليوم ده بالذات وحشتني اوي ياجمل نور

______________________

"شوفتك صدفه وبالنسبالي أجمل صدفه "

«سمعت دندنتك وخطفتني لعالم تاني خالص»

ودلوقت اقدر اقولك بحبك.. ي نن العين.. اخدت قلبي ف كفك.. وملكتني بايديك الاتنين... 💙🌏

_____________________

عمرها مجت عل طبق من فضه عمرها مجت عل الجاهز لازم تعافر لازم تتعب علشان توصل لازم تسعى عشان تقدر والله عمرها مجت لا بعد تعب ف الوقت ده هتحس بإنجاز هتحس بدموع الفرح مش دموع الحرمان

يتولّاك الله بينما تظُن أنّك بمفردك!

سنبتسم للحياة مادام الخير بيد الله وسنعيش بالامل والتفاؤل لاننا نؤمن بالقدر الجميل فعليك أن لا تيأس وأنت تعلم أن الله دومًا يخلُق نورًا جديدًا بعد كُل ظلام...💙

تتمـــــت

بقلم/منه الغريب

تعليقات

إرسال تعليق

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

الكاتبة رنا حسام

الكاتبة مريم منصور

معركة القلب والعقل